Skip to content

Luca Ramacciotti – Sogetsu Concentus Study Group

www.sogetsu.it

14567442_1104213526292679_5777810910255674568_o

(Arrangement by Greet Snoodijk, Myra Nicole Kruimel – Sogetsu Ikebana Exhibition Roosendaal – 2016 – © fotografico Ben Huybrechts)

Spesso, durante le conferenze, o le dimostrazioni di ikebana mi chiedono di dare la definizione di questa arte. Lo scorso 9 novembre (150 anni.. di armonia) disse bene Silvana Mattei che generalmente si ha l’idea dell’ikebana come di un ramo contorto con un fiore e di come questo concetto sia completamente errato.

Ognuno sceglie la scuola che maggiormente si avvicina al suo stato di animo e all’interno di essa troverà stili o temi che prediligerà. Però lo dovrà fare con una coerenza stilistica ed andare a toccare tutte le sfaccettature di quella scuola che ha deciso di seguire perché, credo, l’ikebana di tutte le arti giapponesi è quella che ha maggiormente seguito l’evoluzione della società e dell’arte mondiale.

Per questo pubblico volentieri questo estratto della newsletter che Ilse Beunen manda agli iscritti della sua piattaforma online.

What is Ikebana?
Contribution by Ben Huybrechts
I am struggling to explain Ikebana to people who do not know Ikebana. Usually, it is described as Japanese Flower Arranging. I think this explanation is misleading and incomplete.  I have, of course, read Ilse’s book where she also explains “What is Ikebana?”, but  I just wanted to write down my thoughts.
Photographing ikebana arrangements and events for a couple of years now, I concluded that ikebana is a lot more than flower arranging.
Ikebana is a century old art-form with has been transferred for many generations with different styles, which sometimes clashed and from which new and other forms started. Similar to the evolution of Western art with styles such as Roman, Gothic, Baroque, Rococo, Renaissance, ……
(Sogetsu) Ikebana can also be very close to modern and abstract art; Some arrangements use no flowers at all. “Japanese flower arrangements without flowers” this is a bit puzzling. A recent comment by Véronique Robin on Facebook on this arrangement illustrates this: “Pleasant to see but is it really Ikebana? And , if you think it is , why ?”
This abstract ikebana work is not new. From 1930, and especially after the world wars, ikebana developed its own avant-garde style, known as Zen’Eibana. Some experimentation led to ikebana art without green material.  Still, the question remains why do we call it ikebana, which literally means living flower.
Photographing Sogetsu ikebana events, I also discovered that the Sogetsu school is very avant-gardists. Belgian and Dutch Sogetsu ikebana artists have strong characters and opinions, but still, they succeed in making art together. The latest exhibition with many group works showed this once again. Therefore for me, ikebana is also about making art as a team.
I realized the “team aspect” for the first time when the Sogetsu Branch of the Netherlands and Belgian Study group made an installation for the Floralies in Ghent. I started taping a time-lapse movie, while I had to take pictures elsewhere. When I saw the time-lapse, I was happily surprised by the result and realized that this was making art as a team.
Click here to have a look

 

Ikebana can also be a lot of fun, as shown in the next time lapse video.
Ikebana is also about respect for nature and the cycles of life. The wabi-sabi principle is very much present in ikebana.
I am still developing my thoughts on “What is Ikebana?”. And maybe we have to think about the slogan of the 90th anniversary of the Sogetsu school; “The flower becomes me.” Ikebana can mean something else to everyone.
So why don’t you let us know what ikebana means to you?
Ringrazio Ilse e Ben di avermi permesso di condividere questo loro scritto e di tutto il grandioso lavoro divulgativo che stanno facendo.
Proprio ieri alle allieve che hanno iniziato il V livello di studio avevo domandato: Cosa vi aspettavate quando avete cominciato a studiare ikebana?
Ad una simile domanda io saprei rispondere. Quando decisi di fare ikebana era perché avevo scoperto che Hiroshi Teshigahara aveva realizzato una scenografia per la messa in scena di Turandot e quindi pensavo potesse essermi “utile” per il lavoro. Poi scoprii ben presto che ne avevo una visione ridotta e lasciai che la corrente della Sogetsu mi travolgesse a 360° cercando di sperimentarne ogni possibile ramificazione. E non me ne sono mai pentito.

Tag:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,